måndag 31 oktober 2011

Massa recept!

Idag har de bakats både goda Vaniljbullar:


Som vanliga kanelbullar men byte kanelen mot vaniljsocker. Väldigt uppskattade på kvällens hundkurs där jag stod för fikan denna gången!

Sen bakades de Cookies med linser:
Antal portioner: 50
Ingredienser
 225 g smör 2 1/2 dl brun farin1 3/4 dl strösocker1 tsk vaniljsocker2 ägg4 dl vetemjöl1 tsk bikarbonat1/2 tsk salt3 dl chokladknappar (eller grovhackad choklad)1 dl grovhackade hasselnötskärnorDu behöver också:bakplåtspapper
Gör så här
1. Värm ugnen till 225°. Klä en plåt med bakplåtspapper.
2. Arbeta samman smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker. Tillsätt äggen, ett i taget och blanda väl.
3. Blanda samman mjöl, bikarbonat och salt. Rör ner blandningen i äggsmeten och tillsätt choklad och nötter. Klicka ut smeten på bakplåtspapperet och grädda kakorna i 8-10 minuter.

Jag byte ut chokladen och nötterna mot linser istället på barnens begäran.
Dessa var väääldigt uppskattade på hundkursen och flera av de andra deltagarna frågade efter receptet. De tar jag som tummen upp iallafall!


Sen till middagen då de gjordes Cannelloni med köttfärsfyllning.
Tyvärr missade jag att ta bild innan vi började äta, var lite stressigt där. Maken kom hem, vi skulle äta och jag skulle hinna i tid till hundkursen...
Men jag fick iallafall en bild på lådan innan jag slängde den!
Här är de färsfyllda pastarören

Rätten påminner väldigt mycket om lassange, men såååå mycket godare!!!


Nu till receptet, som jag typ hittat på själv så de blir inte så proffsigt skrivet!

6 Portioner:
  • 1 paket Barilla Cannelloni
  • Mjölk
  • Mjöl
  • Smör
  • 1 Burk Ricotta ost
  • 1 dl riven ost
  • Fylling vad man nu vill ha (Jag gjorde köttfärs med färsk svamp och mycket örter. På lådan står de recept på spenatfyllning, något jag bara kan drömma om att servera min familj... Men man kan göra de med kyckling eller vegetarisk.)
Gör röran och låt den svalna (perfekt att förbereda någon dag innan eller ta köttfärssås som blivit över från en annan middag!)
Blanda röran med Ricotta-osten.
Fyll rören med en spritts (tror jag är de lättaste sättet!) funkar lika bra med en plastpåse som man klipper hål i ena hörnet.
Rör ihop en bechamelsås (recept finns på baksidan av Cannelloni-paketet.
Lägg lite av såsen i en ungssäker form, sen i med de fyllda pastarören och sen på med mer bechamelsås. Strö tills slut lite ost över hela kalaset och in i ugnen i 30 minuter! (ungsgrader står också på de lilla fina paketet som jag har kastat och därför inte kan kolla upp till er...)

Hoppas jag kunnat ge någon inspiration att laga något nytt kul!

Inga kommentarer: