onsdag 1 augusti 2012

Vaken natt

Fick frågan var de är jag jobbar för tillfället, eftersom jag kan sitta och sy på arbetstid.
Jag har fått ett semestervikariat på ett boende för vuxna med utvecklingsstörning och autism. De boende sover ju mesta delen av natten så mitt jobb är ju huvudsakligen att finns där om de skulle hända något eller någon vaknar. När de boende är stoppade i säng så har jag bara småsysslor att göra som att tvätta, vika tvätt, tömma diskmaskiner, beställa mat, städa, göra schema, vattna blommorna och lite sånt smått. De går ju rätt snabbt så för att inte bara sitta och glo i en soffa så passar jag på att sy. Hade nog inte klarat hålla mig vaken annars, behöver hålla mig sysselsatt.
Att sy på natten är en perfekt sak att syssla med. De är tyst (eftersom jag syr för hand), kan lägga de ifrån mig direkt om jag behöver springa iväg, de är rogivande och jag får massa gjort till Trelleborgs marknad jag ska stå och sälja på! En av mina natt-kollegor stickar och virkar efter helt omöjligt avancerade mönster, hennes sätt att hålla sig vaken. (De är hon som lärt mig virka mormors-rutor)

Så nu vet ni hur jag spenderar mina vakna nätter!

Inga kommentarer: