fredag 1 mars 2013

Just idag är jag sjuk

Jag läser ju till Hälso- och sjukvårdsadministratör (Medicinsk sekreterare) om någon missat de, men annars vet ni de ju nu iallafall...
Just nu läser vi om att koda diagnoser, operationer och åtgärder. (Allting har en kod, precis allt!)
Någon i klassen hittade en rolig artikel om detta ämne så den vill jag ju såklart dela med mig av!



Just idag är jag sjuk!

Att använda inslag av dominans och underkastelse för sin sexuella njutning – sadomasochism – är fortfarande klassat som en sjukdom i Sverige. Det finns listat i det så kallade ICD-registret*. Läkarstudenten Andreas Hurme Lundin tittar lite närmare på registret, och börjar plötsligt känna sig väldigt sjuk...
Som läkarstudent och aktiv i RFSU blev jag intresserad av att botanisera runt i ICD-registret för att leta efter fler ”diagnoser”. Efter en hektisk dag satte jag mig ner för att läsa men insåg efter ett tag att även jag är mycket, mycket sjuk.
När jag vaknade i morse var jag dödstrött, kollade mig i spegeln och kände inte igen mig själv. En riktigt bad hair day i kombination med att jag inte rakat mig på ett tag. Jag ansåg mig ha diagnosen R46.1: Bisarrt utseende, men antagligen också R46.0: Mycket låg nivå på den personliga hygienen.
Slarvade med frukosten såklart… en kopp kaffe, en croissant och en cigg. Helt klart diagnosen Z72.0: Tobaksbruk, men också Z72.4: Olämplig diet och olämpliga matvanor.
Jag gick ut genom dörren och hastade till tunnelbanan; kände genast av min dåliga kondition och insåg att jag hade Z72.3: Brist på fysisk träning. Anlände till sjukhuset, bytte om till vit rock och tog emot min första patient på akuten. Besöksorsaken var bröstsmärta. Orsakerna kan vara många, men vad var det? Jag blev osäker, började svettas om händerna och fick genast R45.0: Nervositet, kombinerat med R45.1: Rastlöshet och upphetsning. Det visade sig att patienten bara var orolig och häri berodde alltså bröstsmärtan. Jag kände mig dum. R40.1: Stupor. Nu släppte spänningen och i eftertankens kranka blekhet blev jag håglös och oengagerad med resten av mina patienter. R46.4: Slöhet, bristfällig medverkan och svagt engagemang.
Sedan ut på krogen och ragga. När jag ska närma mig någon blir jag alltid alldeles för snackig och nervös, pladdrar på alldeles för mycket om ingenting utan att visa vad jag egentligen vill. Jag lider således av R46.7: Mångordighet och omständlighet som döljer kontaktorsaken. Andra kanske bara uppfattar det som R46.2: Märkligt och oförklarligt uppträdande. Efter några öl vågar man ju lite mer, och utan att bli för personlig kan kvällen sammanfattas i Z72.5: Sexuellt högriskbeteende.
Men är inte krogliv och arbete lite andefattigt, om det är allt ens liv består av? Jag har nog också Z73.2: Brist på avkoppling och fritid. Nåväl, de flesta diagnoserna ovan är egentligen bara I-landsproblem. Jag kan nog leva med dem, bara jag aldrig råkar ut för Y36.5: Krigshandling med kärnvapen.
På flera håll lyfts nu krav för att avskaffa sjukdomsklassificeringen för sadomasochism och fetischism. Sadomasochism finns bland annat som diagnos i ICD-klassificeringsregistret. ICD har reviderats flera gånger, senast 1993. Sadomasochism, som har koden F65.5, kommer strax efter F65.4: Pedofili.
Andreas Hurme Lundin
RFSU-medlem och läkarstudent
* ICD står för International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, och är ett sätt för läkarvetenskapen att ge varje sjukdom en unik kod att användas vid ekonomisk redovisning, sjukdomsstatistik och dylikt

1 kommentar:

Anonym sa...

Sitter just och läser koder själv och inser hur rolig du är ;-)