torsdag 28 mars 2013

Mycket, för mycket!

Den vänstra (eller sinister) högen är ord jag kan och är säker på. Den högra (eller dexter) högen är ord jag är osäker på/inte kan/aldrig hört (eller de har jag ju och läst 75 gånger men dem har verkligen inte lyckats sätta sig...)
På tisdag är den stora tentan, hur ska jag lyckas få in alla dessa medicinska termer och ord på latin?????
Men de är inte bara massa ord (typ alla delar i hela kroppen, allt från ben och muskler till matspjälkningsorgan, körtlar och sjukdomar) utan även hur allt fungerar. Blodets cirkulation, lungornas del i de hela, hjärnans och nervernas funktioner, kroppen i helhet. En fråga på testtentan vi fick ut löd: Beskriv en köttbulles väg genom mag- och tarmkanalen. Mmmm, enkelt i de stora hela, men inte så lätt när man ska berätta vad som tas upp var och vilka enzymer som bryter när på de olika miljoner ställena.

Vi har sagt de alla i min lilla fina grupp, vi är åter till verkligheten vid lunch på tisdag efter tentan, hoppas vi! Då kan vi börja tänka på torsdagens redovisningsuppgift och nästa tenta tisdagen efter...

Ska se om jag lyckas få in något mer i huvudet innan mina ögon helt går igen

2 kommentarer:

Nadia sa...

Existerar FORTFARANDE köttbulle-vägen?! Den hade vi på tenta när jag läste till usk 😊 Vi skulle till och med rita vägen, det du! 😉

Helene sa...

Köttbullevägen är en klassiker. Minns att NIB hade den som inlämning ett år med åttor och att någon av kidsen snott den på nätet och ändrat från kebaben till köttbullen på alla ställen utom två :)