söndag 20 oktober 2013

En ära

Min nyservade maskin valde att bara: Nej nej, jag jobbar inte på en söndag! Den ville helt enkelt inte idag...
Så jag har plockat fram farmors fina gamla maskin, från 1959!
Känns väldigt sentimentalt och fint att använda min älskade farmors symaskin. Den hon har sytt min mammas och mina fastrars brudklänningar på. Min och mina kusiners dopklänningar. Ja, farmor sydde allt. Älskade att vara i hennes syrum när jag hälsade på, hon lät mig prova sy och jag vill tro att där och då föddes mitt intresse för textiler, sömnad, kreationer och skapande. Sömnad för mig är lika med min busiga farmor helt enkelt!


Vill inte använda de spolar som det redan finns tråd på, det är ju tråd som min farmor spolat på. Är stolt att jag fick ärva farmors sysaker och tacksam till släkten som såg det som en självklarhet att jag ensam skulle få rensa och sorterat i hennes syrum efter hon gått bort. En ära att få förvalta hennes älskade ägodelar, jag hoppas jag gör henne stolt genom mina skapelser.


Hittade kvittot, där det står att farfar betalde 200:- i handpenning och sedan 795:- resterande. Den 24 juni 1959 köpte min farfar, Handlare Carl Sjöström, denna symaskin av Sven Olsson. Detta kvitto är lika dyrbart för mig som själva maskinen.


Även garantin finns kvar, undrar om den fortfarande gäller? 


Fy fan vad jag saknar dig nu farmor!!!

Inga kommentarer: