måndag 19 maj 2014

Gó!

Makens mormor kom förbi med nyskördade rabarber, så vad gör man då... Jo man ringer till Kung Fu Master och frågar efter receptet till den goda pajen hon bakade, när jag kom till henne på en spontanfika för typ ett år sedan! Som tur var fattade hon vilken jag menade och gav mig det väldigt komplicerade receptet...

Jag fick assistans, men först när det var dags att slicka skålen...


Den blev perfekt och den var nästan lika god som när Kung Fu Master bakade den.


Barnen var inte särskilt imponerade, de gillade mest glassen de fick till. Maken gav den tummen upp, det gjorde även Nadia som kom över på en liten mysig kvällsfika. Ni vet ett sånt spontant besök som slutar med att man sitter flera timmar i köket och skrattar och pratar om allt. Lööv it! 


Receptet på denna vääääldigt komplicerade kaka hade inte Kung Fu Master, men hon hade haft och brukade nu höfta, hon kom ju ihåg ungefär...

Så här kommer receptet MalleBalle:
Bland typ 2 ägg, 2 dl socker, 2 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och lite flytande margarin eller smält smör (ingen aning om hur mycket). I med rabarbern (typ så mycket rabarber du vill ha i..) och smeten i en smord form och blanda runt, sen in i ugnen på typ 200 grader i varmluftsugn. Har du ingen varmluftsugn så kör på typ 220 grader. Har du ingen ugn, baka då inte denna kakan...
Tiden, ingen aning! Körde med sån sticka, när kakan inte fastnade så mycket längre tog jag ut kakan. Ni förstår ju själv vilket intelligent samtal jag och Kung Fu Master hade med denna receptöverlämning... 
Men gó blé kagan! 

2 kommentarer:

Nadia sa...

Go kauga och goa familjen Sandgren, kunde inte blivit en bättre måndagskväll! <3

Unknown sa...

Taaaaaaack :)!!!