måndag 15 september 2014

Gör nytt av gammalt

Förutom att sortera och organisera har jag är färgat lite kläder ikväll. Mamma hade ett par byxor hon ville färga och jag hade fem toppar som jag gillar modellen på men inte färgerna. Så vi testar, kläder vi ändå inte använder så de gör inget om de inte blir så bra. 
Jag har färgat kläder förr och tycker det är kul att kunna få ett "nytt" plagg bara genom lite färg.


Tvättsalt och textilfärgningsmedel, går att göra både i maskin och för hand. Mamma hade en flercetröja hon egentligen också ville färga men den är gjord i ren polyester och de går inte att färga. Ofta är själva sömmarna i polyestertråd, men det kan bli en kul effekt med synliga sömmar tycker jag.


Färgningen är färdig men kläderna tvättas en gång till för att få ur alla överflödig färg, samtidigt som tvättmaskinen rengörs. Ska bli spännande att se resultatet imorgonbitti.

1 kommentar:

Helene sa...

Låter spännande. Ska bli kul att se resultaten!