onsdag 1 oktober 2014

Min mormor hälsar och säger förlåt

Igår lästa jag ut Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. (Geniet bakom En man som heter Ove) Här kan du läsa recension: http://www.jbgruppenadmin.se/ronneby/globaltoplistelement/min-mormor-halsar-och-sager-forlat/


Har tagit lång tid och jag vet inte om det är boken i sig som varit seg och jag därför inte läst, eller om det är jag inte haft läsro och därför boken har känts seg...
Jag vet bara nu, att jag är väldigt glad att jag tog tag i läsningen!
Alltså Fredrick Backman, den mannen är en av mina stora idoler. Hans språk liknar ingen annans och precis som i hans otroligt roliga blogg så är den ena liknelsen bättre än den andra. 

Boken handlar om Elsa som är sju, snart åtta år som måste be alla grannarna om ursäkt från hennes mormor efter att den tokiga (och geniala) tanten har gått bort. En väldigt djup historia, mycket djupar än jag någonsin kunnat gissa, men ändå så underbart odjup när man ser det hela från en nästan åttaårings perspektiv som älskar sin mormor och Harry Potter och har tillgång till Wikipedia. 
Dock borde boken komma med varningstexten, att den inte bör läsas bland andra folk, t.ex. när man som jag åker kollektivt... Att skratta högt för sig själv ena sekunden, för att i nästa snyfta och torka en tår får folk att titta lite konstigt...
Har du inte läst Min mormor hälsar och säger förlåt, gör det! Har du börjat läsa boken, men fastnat? Kämpa igenom en bit till och njut av slutet! Nu längtar jag bara tills jag får tag på hans nya bok som släpps i morgon och som heter Britt-Marie var här. 


Fredrik Backman tackar många i sina slutord och även de hyllningarna får mig att böla. Men hans tack till läsarna är underbart där det står: Mest av allt tack till dig som läser. Utan vars högsta tveksamma omdöme jag med all sannolikhet skulle bli tvungen att skaffa ett riktigt jobb.

Alltså Fredrik Backman, du är kung!!

Inga kommentarer: