lördag 14 maj 2011

Tur i oturen!

Jag har kommit på mig själv att se de positiva i en del väldigt märkliga händelser, medan jag i andra mer självklara inte kan se de positiva...
På mornarna när jag kommer in i personalrummet och tjoar "Goooodmorgon alla glada!" så får jag ofta tillbaka
(Med ett leende som jag smittat med!!!) "vá inte så jävla positiv!" Eller när jag säger på måndagsens kafferast när alla sitter och gnäller över hur trötta dem e och hur jobbigt att dem har en hel ny vecka framför sig så brukar jag säga att just NU är bästa tiden på hela veckan!
Nu har dem lärt sig att de är sant!
De är ju så långt man kan komma till nästa gång klockan ringer efter en härlig och ledig helg!

Låter präktigt att man ska se de positiva i allt, men vissa saker går faktiskt att vända!
Som imorse, huset är helt färdigdammsugat och jag vänder mig om efter jag stängt av dammsugaren. Upptäcker Huligan numbro uno ha pillat sönder ett frigolitblock som ligger utstrött på hela köksbordet och halva golvet. Då var min första tanken: Gud vad skönt att jag inte han ställa in dammsugaren i städskåpet! Vem tusan tänker så???? De är väl då man ska tänka: Jädra unge, varför skaffade vi inte en hamster?! Men jag blev iallafall inte arg, andra gånger kan jag bli rasande för att där står ett par skor framme...

Eller när jag cyklade hem från jobb häromdagen, en fågel bajsade på mina byxor...
Min första tanke var: Vilken tur att de inte kom i ansiktet! Min andra tanke var: Vilken tur att jag bara ska inom förskolan och hämta barnen, ingen kommer se de! Min tredje tanke var: Satans äckliga bajsfågel!!!!!!!! (Skulle de inte vara mer normalt att den tanken kom först?)

Ibland när jag ska somna på kvällarna och jag har svårt att sova så försöker jag tänka ut allt bra som har hänt under dagen. Läste de i en bok en gång att de skulle göra en till en mer tacksam människa. Första sakerna brukar vara så: bra att jag vann på den lotten,(Inte för att jag köper lotter så ofta men ni fattar poängen!) tur att de var rea på den tröjan jag kollat länge på, trevligt att maken kom hem med blommor t.ex.
Men sen brukar de spåra ut: Tur att jag han i tid och att jag kom ihåg nycklarna, bra att jag kom ihåg min lunch och att den dessutom var god, tur att jag knäppt gylfen och kom ihåg att borsta tänderna, tacksam för att jag inte var med i en bilolycka eller att ett träd föll över mig. Skönt att de inte  blivit vänstertrafik igen eller att jag var tvungen att skriva om mitt körkortsprov. Att de inte varit något terrordåd i Sverige, ingen jordbävning, tjurrusning, lemmeltåg eller att jorden gått under! Inga alien har invaderat jorden eller jag har inte blivit hovdam till någon rik Shejk i öknen. Tacksam för att sängen är fri från myror, inga 40 rövare i min närhet och att de bara finns 3 spöken under sängen.... Vid de här laget har jag oftast somnat som ni kanske förstår men min hjärna fortsätter spinna vidare!

Inga kommentarer: