fredag 3 juni 2011

Ett enkelt fredagsäventyr...

Igår var de egentligen meningen att vi skulle åka till Zoo i Köpenhamn men jag mådde så dåligt så vi stannade hemma och de var tur för jag sov nästan hela dagen och hela natten, men vaknade pigg och välmående idag.
Så imorse styrde vi bilen mot Danmark, kaosmycket folk på vägarna!!! (Någon som vet om de var röd dag i Danmark idag eller något?)
Körde runt ca 45minuter och letade parkering, men till slut så fångade mina hökögon en ruta som var gjord för vår bil och vi behövde "bara" gå 500 meter för att ställa oss i kön. Där stod vi sen i 30minuter, sån tur att maken hade köpte kanelbullar och dricka när vi tankade så jag kunde muta barnen!
Till slut kom vi in och eftersom allting hade tagit sån tid började vi med glass, dricka och korv...
(Hur kan dem INTE ha röda pölser på en sån stor dansk turistattraktion????????)

Sen var de bara till att checka av alla djuren, riktigt kul nu när lillan vet vad de är för något och hon inte bara börjar gråta så fort djuren rör på sig.



Gick till barnens Zoo och lillan ville klappa ALLT!!! Djur som skötare, hästar och geter lika gärna som noshörningarna och tigrarna...
De enda hon faktiskt fick klappa var en lite förskrämd get, men hon var lika glad för de!

                                               -Aaa klappa den!


Storebror hade mycket spring i benen så honom skickade vi in på kaninlandet där de finns en megadryg labyrint, men han hade kul och blev av med den värsta överskottsenergin. Då tyckte maken de var dags för mer klass och korv (fortfarande inga röda pölser...) så han ställde sig i kö...i 40 minuter!!!!
Sån värme, gnälliga, trött och törstiga barn som absolut inte ville vara i den lilla skuggan som deras svettiga mamma lyckades hitta.

                Dem satt stilla här i ungefär 3 sekunder så jag han ta denna bild...

 Mitt i allt blev dessutom Prins(korv)en kissnödig och jag hittade såklart ingen toalett så jag tryckte in honom i en buske! Lika bra gick de och till slut hade pappi fått tag i Calippo, läsk, korv, mjukglass och en hel hög med servetter. (Han är ju trots allt gift med mig och mina barn har tyvärr ärvt mina kladd-gener...)

Tyckte de var dags för blöjbyte på lillan då vi körde de säkra före de osäkra en dag som denna. Tar av en helt torr blöja och hon säger direkt att hon behöver kissa. Som tur stod jag vid en buske och hade vagnen framför mig så förhoppningsvis såg ingen... Herregud, hon har hållt sig sen vi åkte hemmifrån och utan att ha sagt ett ljud...
Vi gick vidare, nu med en trött storebror som ville åka vagn medan lillasyster "körde" den...
Tyvärr håller dem på att bygga om så vi fick inte se björnarna, dem tycker jag om... Men de betyder ju isället att dem förhoppningsviss får bättre uttrymmen och bättre levnadsförhållande!

Vi kände oss rätt färdigta, bokstavligt talat och pratade lite om att åka in på Fields innan vi körde hem men kom överens om att vi nog var för trött för de och körde mot bron... Helt plötsligt dirigerar polisen om oss och vi fick åka upp där mot Netto vid Kasterup...
Fullt med poliser och folk kör inte fast de är grönt... Jag springer fram och frågar en av poliserna om vilket håll ska vi svänga av till om vi ska till Sverige. Han tittar på mig skrattar och säger -Sverige er lokked!
(Blev helt paff och kände mig en kort sekund som Tom Hanks i filmen Terminal) Han förklarade att bron var stängd och att de kunde ta flera timmar tills den öppnades igen. Så han tyckte vi skulle köra tillbaka till Köpenhamn eller köra till Helsingör och ta båten över... Jo tjena!
Men maken krånglade sig ur den stillastående kön och körde upp i rondellen där de redan stod några andra irriterade svenskar... Rätt snabbt var rondellen fylld och jag han räkna till 12 varv en Vellinge-taxi körde runt innan jag tröttnade... De gjorde nog taxi-gubben också för han såg inte så glad ut... (Kanske hade gett fast pris!)
Dem enda som fick vara stillastående på plats var vi i rondellen, alla andra dirigerade poliserna bort och där stod vi sen i 1,5 timme... (då hade vi redan suttit 30min i kö...)
Som tur e ligger Netto, Statiol och McDonalds precis bredvid den rondellen så maken sprang (helt i inödan vet vi ju nu i efterhand...) och köpte dricka och mat till oss... Dessutom har rondellen en massa buskar och elhus i mitten så vi var inte sena att låta barnen använda naturen om man säger så... (Mycket kissa i de fria idag ser jag nu!!) Barnen var extremt rastlösa så jag tog in dem på den öppna plätten innaför buskarna så dem fick springa av sig. Kom en tant och rastade sin hund och sen en kille och rastade sin...drake!

Efter 2 timmar öppnade sig bron (som tydligen haft strömavbrott!?) och vi slängde in barnen i bilen och jag knäppte dem sittande baklänges medan maken tryckte ut sig i trafiken. Sen körde vi i 50 km/h hela vägen till Svågertorp och de var helt underbart att få komma hem!!!!
Så för att summera ett enkelt äventyr på en fredag, våra barn är extremt ognälliga och värmetåliga när de väl gäller!
Nu sover dem som 2 små grisar (antagligen rätt svettiga grisar med tanke på att värmen håller i sig än fast klockan är halv 10!) och jag ska ta mig en välförtjänt svalkande dusch!

Inga kommentarer: