fredag 17 juni 2011

Rörd till tårar!

Idag var de skolavslutning, oj vad många näsdukar som gick åt till de som var mentorer åt nior!

Själv blev jag rörd till tårar av mina underbara kollegor!

För några månader sedan, när snön fortfarande låg på marken så satt vi några stycken i arbetsrummet och pratade. Eftersom jag har mina gamla lärare (inte för att dem är gamla, bara de att dem inte är mina lärare längre...) som kollegor nu så satt vi och pratade om en bok som blev läst för min klass. Läraren i fråga kom inte ihåg just den boken ; Isse son av Celemenadro. men jag beskrev den så alla hörde om den. Jag älskade den boken och senare köpte min mamma hela trilogin till mig! Har läst om dem flera, flera gånger och njutit!
Under gymnasiet så lånade jag ut den till en skolkamrat, men fick aldrig tillbaka den innan studenten och tror heller aldrig den hittar hem... Har letat i med ljus och lykta men utan resultat! Frågat i varenda bokhandel jag kommit förbi, loppisar och kollat runt på begagnade-böcker sidor på nätet men ingenstans... Rätt ledsen har jag varit över denna förlust då jag hade velat läsa den för mina barn om några år när den skulle passa! Den är så spännande och fantasifull, samtidigt som den är lite läskig så mamma måste liksom läsa den tillsammans med barnet i fråga!  (Älskar att läsa för mina barn och hoppas att dem ärver min bokpassion!!!)

Idag var min sista dag på skolan (hoppas att rektorn ringer under lovet och berättar att hon kan trolla med knäna så där är en ny tjänst till hösten!!!) så efter avslutningsshowen kom några kollegor fram till mig, bland annat den underbara musikfröken Emilia. Får ett paket och bli ombedd att öppna de på plats...

Vad ligger där i om inte boken!!!!!
Emilia har lyckats få tag på den över en internet på något mysko arkiv och lagt ner allt detta jobb för min skull! Tårarna sprutade, inte bara på mig utan på de övriga som stod runt och fick ta emot otaliga kramar!!!
Lämnade en liten tack-lapp i Emilias väska när hon inte såg så jag hoppas att speciellt hon känner min uppskattning!
Kändes så underbart att få sätta in boken i hyllan bredvid de andra 2 i serien och veta att en dag så ska även mina barn få ta del av den fantasivärlden!


Nu bär de av till halv-lillasysterns student, herregud vad tiden går fort!!!

Inga kommentarer: