onsdag 31 augusti 2011

Hönsmamma?

E de bara jag eller skickar man inte ut inbjudningar några dagar, helst veckor innan kalas?!
Idag när jag kom till förskolan, ca 15.50 så möts jag av en jättestirrig pojke men en lapp viftande i handen. Lappen var ett inbjudningskort till en annan pojke på förskolan...
Trevligt tänkte jag, tills jag läser på lappen...16.00 den 31:e augusti!
Hm...maken som jobbar över hela veckan och inte väntas hem fören efter barnen har nattats och ingen present... Dessutom har jag varit på utflykt hela dagen och var extremt trött efter sandslottsävling, dunkgömme, kläddsim (inte jag, men tokiga elever som inte fattade att de var näst intill minusgrader i havet!!!) och korvgrillning. Dessutom har jag inte jättemycket över för varken sonen eller mamman till de lilla monstert, då vi inte har riktigt samma syn på barnuppfostran. Jag är för och hon är omedvetan av bergepet om man säger så....
Så med en ledsen pojke i ena handen och en liten klättrande galning i den andra handen lovade jag en omgång Wii hemma istället, vilket lugnade situationen.
Kanske fel och hemskt av mig, men jag lämnar inte honom ensam med där (kalaset skulle hålla på gården där förskolan ligger i en källarlokal så jag såg vem som var på väg dit, inte riktigt min kategori av vänner) och sitta där med en trotsig tokunge som bara blir tröttare och tröttare var inget alternativ för mig.
Den mamman lovar ofta min son både de ena och de andra utan att först kolla med oss om de funkar vilket gör att vi får trösta en massa när hon har lovat en tripp in till Malmö (har sett när hennes pojke åkt bil, stående bak i bilen, känns säkert...) för att gå på lekland, eller när hon lovat  att han ska komma hem till dem på fredagskvällen för film, godis och övernattning. Vi känner inte människan men de jag har sett gillar jag ju inte direkt...
Ungen springer ute själv i området, året runt och alltid utan jacka. Ibland när jag cyklat hem från jobb vid 21-tiden har han fortfarande varit ute och sprungit, helt själv... Pojken fyllde 5 år igår! De finsn så mycket mer hemskt, men de behöver vi inte gå in på här!
E de jag som är hönsmamma eller gör jag rätt i att hålla min son ifrån människor som jag inte känner mig trygg med?!

Inga kommentarer: