torsdag 26 maj 2011

Aktiv under VAB

Har varit hemma med barnen 2 dagar och oj så mycket jag har hunnit med! De är fördelen med att VABa för barn med ögoninflamation, dem är ju inte direkt sjuka i övrigt. Idag har dessutom mest varit en sån "stannar-hemma-för-att-säkert-inte-smitta-någon-på-förskolan-dag".
Igår fick sig trädgården en rejäl omgång (grannens bil också, men mer om de senare...) klippte gräs, drog ogräs samlade ihop grenar (som maken så fint lagt i en hög men sen barnen lekt krig med  och spridet över heeeela gräsmattan) och slutligen kört allt trädgårdsavfall till tippen. Bilen var fullproppad, lyckades även få plats med alla kartonger och omslagspapper från födelsedagarna som varit nyligen.
Medan jag fixade i trädgården så hade barnen picknick vid sitt nya fina bord, men efter ett tag var de roligare att stå uppe på bordet eller ligga under de än att sitta fint och äta sina äpplebitar... Men dem störde inte mig i gräsklippningen iallafall så man får väl vara tacksam för de lilla!

Tvättade också en jäkla massa och de fortsatte jag med idag, så nu är 10 maskiner körda och förhoppningsvis behöver de inte tvättas igen fören typ.....tisdag! :-(
Har även idag kört storstädning i hela huset, så nu är de fint när jag ska få tillfällig sambo och en extra dotter i helgen! Maken åker på fiskeresa, så då passar jag på att bjuda in Camilla och hennes söta Tyra som inneboende!

Har även hunnit med fotbollsträning för sonen, jag och lillan satt och frös på en filt medan han sprang runt i shorts och svettades... Stressade hem barnen för att hinna ta in tvätten innan himlen öppnade sig, de var snart 3 timmar sen och än har inte en droppe fallit... Tur att jag var surmamma som inte förstod att de var jäääätteviktigt att klättra upp på alla stora stenar på väg till bilen  eller att man inte fick hoppa på ett ben över parkeringen medan en massa fotbollsnördar försökte hitta en parkeringsplats inför A-lagsmatchen... Men dem fick banan när vi kom hem så dem förlät mig verkar de som! (Eller höll dem sig lugna för de var Madicken på tv...)

Åter till grannens  bil...
Barnen lekte i sandlådan medan jag lagade middag igår, hade altandörren till köket öppen så jag kan höra om någon gav upp ett dödsskrik, eller om jag bara behöver titta ut för att se att båda är kvar innanför staketet!
Ser till min fasa att de är lillan som står och skvätter grus på sin storebror, säger till henne och tror budskapet har gått fram... Tittar ut efter en stund och ser då att de är fullt sandkrig, säger till igen och tror även denna gången att dem har förstått vad min mördarblick innebär!
Hör efter en stund grannen säga: Nu är jag sur på dig, sånt tycker jag inte om! Dörren öppnas och sonen springer in och gömmer sig på sitt rum. (I den stunden vet jag att han har gjort något fel, och framförallt vet han själv att han har gjort något fel!)
Frågar vad som har hänt och då säger han att han skulle gräva ner genom hela jorden (han vet inte än att "Kina ligger på andra sidan jorden") Kan rätt lätt räkna ut vad som har hänt och går ut för att prata med granne men han har kört iväg... Efter ett tag ringer de på dörren och utanför står granne som försöker se arg och allvarlig ut (han är världens snällaste) som skulle informera mig att hans bil var övertäckt med sand från vår sandlåda och ville bara att de inte hände igen eller att de var sten nästa gång. Fick sonen (motvilligt) att säga förlåt (till typ sin bästis i vuxenform som inte är släkt!) och grannen gick därifrån efter en blinkning och sa: Nu e vi kompisar igen!
Gick ut för att titta hur de såg ut runt vår sandlåda och kan väl säga såhär, de är med sand utanför på gräset, i våra stenlagda rabatter och på grannens uppfart än vad där är i själva sandlådan.... Fick barnen till att plocka upp så mycket dem kunde och lova att dem aaaaaaldrig skulle gör så igen!
Idag så har dem istället nöjt sig med att fylla brunnen utanför en annan grannes hus med sten...

Inga kommentarer: