tisdag 6 september 2011

Mumma!


Har berättat innan att när jag totalt saknar inspiration i köket så tar jag en Billiga veckan från ICA och kör några av deras recept.
Enkelt, snabbt, billigt och framför allt supergott!!!
Ikväll blev de Mexikanska köttbullar med bönris, himmelskt gott!


  • Portioner: 4

  • Ingredienser

    Gör så här


    1. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
    2. Krossa den rostade löken och blanda den med hälften av vattnet, äggulor, pressad vitlök, spiskummin, kanel, salt och svartpeppar i en bunke. Låt svälla ca 5 minuter. Blanda i färsen och forma färsen till bullar.
    3. Stek bullarna i matfettet tills de fått fin färg. Tillsätt salsan och resten av vattnet och låt puttra i 5-8 minuter.
    4. Skölj bönorna och låt dem rinna av. Ansa, skölj och strimla purjolöken. Blanda lök och bönor med riset och smaka av med salt och peppar.
    5. Servera köttbullarna med bönriset.
    (Jag annvände nötfärs, för jag hade köpt ett stort paket till en annan rätt, men de blev supergott ändå!)

    Om du också tycker de är svårt att komma på vad de ska serveras eller bara vill hitta nya enkla recept så rekommenderar jag dig att leta efter Billiga Veckan-bilagorna på ICA Maxi. (Kanske finns även på dem mindre ICA, men jag har bara hittat dem på Maxi...)


    Den ser ut så här, men med olika rätter på framsidan då såklart. Varje bilaga innehåller 3-4 veckomenyer och tillhörande handlarlistor. Sueprenkla recept som tar ca 20-30 minuter att tillaga. De jag ogillar med att laga efter recept är att man ska ha så satans många olika ingredienser, men här är de enkelt och basic. De man köper får man användning av och de blir inte att man 3 år senare hittar någon liten mysko burk som man inte ens kan komma ihåg vad man använde innehållet till.
    Om ni inte förstått de, I love Billiga veckan!

    Inga kommentarer: